Selasa, 10 September 2019

PENYESUAIAN SOSIAL


10.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL


       Mengikut London (2018), kemahiran intrapersonal melibatkan kemahiran berkomunikasi yang berlaku dalam minda seseorang. Kemahiran intrapersonal menginisiatifkan dialog dalaman dan tindak balas yang berlaku dalam minda. Kesedaran tentang percakapan atau diolag dalaman yang berlaku dalam diri merupakan langkah pertama seseorang dalam membangunkan kemahiran intrapersonalnya. Dalam kebanyakan penulisan, kemahiran intrapersonal juga disinonimkan dengan kecerdasan intrapersonal. kecerdasan intrapersonal mengikut Gardner (2011) merupakan keupayaan untuk mengakses perasaan kendiri dan berupaya mendiskriminasikan perasaan-perasaan yang dialami dan dapat membimbing terhadap tingkah laku yang ditunjukkan. Individu tersebut juga mempunyai kecenderungan dan pengetahuan tentang kekuatan, kelemahan, kehendak dan kecerdasan diri.

       Menurut Vijaylakshmi (2016), individu yang mempunyai kecenderungan dalam kecerdasan intrapersonal biasanya seorang yang pendiam, mempunyai pertimbangan, bekerja bersendirian dengan baik, menguruskan perkembangan diri dan sentiasa mencari identiti. Mereka mempunyai pengawalan terhadap perasaan dan emosi yang cukup baik. Mereka dapat mengekspresikan diri melalui simbol. Mereka sentiasa mengamalkan reflesikan kendiri, memotivasikan diri sendiri dan mempunyai penampilan diri yang berkeyakinan tinggi.

Kemahiran intrapersonal juga merangkumi beberapa kemahiran seperti yang berikut:


Berikut adalah beberapa kepentingan sekiranya seseorang itu mempunyai kemahiran interpersonal


  Seperti kemahiran interpersonal, kemahiran intrapersonal juga merupakan satu kemahiran yang amat penting untuk diamalkan oleh semua pelajar di institut pengajian tinggi (IPT). Dengan adanya kemahiran intrapersonal yang tinggi, keyakinan diri seseorang pelajar dapat ditingkatkan dan penyesuaian sosialnya dalam kalangan kawan, pensyarah, guru dan masyarakat sekeliling akan menjadi lebih mudah. Pemilikan kemahiran interpersonal yang tinggi pada seseorang pelajar juga dapat membantunya untuk memperoleh pencapaian akademik yang lebih baik.



SEKIAN TERIMA KASIH.

9.3 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN

  Komuniti pembelajaran merupakan suatu persekitaran yang melibatkan hubungan kerjasama sesama manusia yang memungkinkan berlakunya sebarang perubahan tingkah laku yang mana ianya melibatkan pelbagai unsur seperti kerjasama, bantu-membantu, perkongsian alat atau idea, persaingan yang sihat dan sebagainya. Selain itu, komuniti pembelajaran juga merupakan salah satu tempat belajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap yang baik. Sebagai contoh, pembelajaran profesional di sebuah IPG yang mana terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja sebagai kolaboratif, memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajarnya.

  Penubuhan komuniti pembelajaran ini telah bermula sejak 1927. Pengasasnya, Alexander Meiklejohn telah membantu Experimental College di Universiti Wisconsin untuk tempoh dua tahun. Beliau percaya bahawa pelajar-pelajar terutamanya yang berada di tahap persediaan perlu mendapat pendedahan kepada pembelajaran yang lebih menyeluruh dengan penglibatan pelajar-pelajar senior yang lain dan para pensyarah. Penglibatan bersama semua pihak berkenaan, iaitu pelajar-pelajar tahun persediaan ,pelajar senior,pensyarah telah membentuk kumpulan perbincangan bagi menggalakkan pelajar-pelajar baharu untuk berfikir bersama-sama, berbincang, menunjukkan keprihatinan, aktif serta menggunakan kemahiran intelektual mereka untuk melibatkan diri dalam sebuah masyarakat yang demokratik.

  Alexander Astin (1985) dalam Strange dan Banning (2003) mendefinisikan komuniti pembelajaran sebagai kumpulan kecil pelajar yang mempunyai ciri-ciri yang dikaitkan dengan satu matlamat yang sama; matlamat yang boleh digunakan untuk membentuk satu identiti kumpulan yang mempunyai kejelekitan serta keunikan yang menggalakkan kesinambungan dan pengintegrasian pengalaman kurikulum dan kokurikulum yang pelbagai. Ciri-ciri satu komuniti pembelajaran termasuklah menawarkan semangat kekitaan, mempunyai perasaan kepunyaan dan mempunyai keupayaan diri untuk mempengaruhi ahli-ahli lain. Seterusnya, mempunyai penglibatan menyeluruh tanpa mengira bangsa,agama,jantina,umur dan sebagainya. Selain itu, menggalakkan integrasi dari pelbagai disiplin antara kurikulum. Di samping itu, memperkembangkan kemahiran berfikir seperti pemikiran divergen, fleksibiliti, kritikal, kreatif, metakognitif dan kognisi sosial. 

  Tambahan pula, antara cabaran yang harus diberi perhatian dalam membentuk satu komuniti pembelajaran yang berjaya adalah seperti penglibatan. Contohnya, komuniti pembelajaran yang ikhlas sentiasa memberikan galakan untuk penglibatan bersama ahli-ahlinya. Semua ahli dalam komuniti pembelajaran adalah penting dan semua ahli adalah diperlukan. Cabaran yang kedua adalah pengaruh. Sebagai contoh, semua ahli dikehendaki membangunkan satu kontrak sosial yang dapat memenuhi piawaian kumpulan dan disahkan secara individu dan secara kumpulan. Cabaran yang ketiga adalah pelaburan. Buktinya, mempunyai pemilikan secara psikologi dalam penglibatan dan pengaruh. Setiap ahli atau pelajar mempunyai keprihatinan, saling faham memahami, bersifat telus dan berkomunikasi secara asertif antara satu sama lain. Cabaran yang terakhir adalah identiti. Contohnya ahli menggambarkan diri mereka sebagai ‘kamu’. Hal ini menekankan kepentingan mereka terhadap keharmonian dan matlamat bersama.

  PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN

Untuk merealisasikan komuniti pembelajaran dalam kalangan pelajar di IPT. Mereka perlu mempunyai kemahiran penyesuaian sosial dan praktikal supaya komuniti pembelajaran yang dibentuk dapat dimanfaatkan dengan berkesan. Pelajar-pelajar dalam komuniti pembelajaran perlu memainkan peranan seperti belajar cara untuk berhubung sesama mereka dan berinteraksi dengan sumber dan persekitaran untuk membentuk keupayaan berfikir tanpa sempadan untuk diri dan membuat perkaitan dengan pengalaman yang dilalui. Sumbangan dan penglibatan setiap ahli dihargai. Pelajar-pelajar juga mempelajari cara untuk berkompromi, saling mempengaruhi dan menunjukkan keprihatinan. Kemahiran yang dipelajari dalam komuniti pembelajaran dapat digunakan sehingga akhir hayat.

Oleh yang demikian, penting bagi pelajar-pelajar IPT melibatkan diri sebagai ahli komuniti pembelajaran. Banyak manfaat yang diperoleh oleh mereka sekiranya semua ahli komuniti pembelajaran memainkan peranan dengan baik. Untuk memastikan suatu komuniti pembelajaran yang dibentuk itu berjaya mencapai matlamatnya, penyesuaian sosial dalam kalangan pelajar perlu dipraktikkan dengan baik.

SEKIAN TERIMA KASIH.


JUMPA LAGI


Tiada ulasan:

PENYESUAIAN SOSIAL

10.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL        Mengikut London (2018), kemahiran intrapersonal melibatkan kemahiran berkomunikasi y...